e

ΝΟΡΑ | 2019

του Χένρικ Ίψεν
oooooooo

07

Μάρτιος
Συντελεστές

Σκηνοθεσία – Σκηνική εγκατάσταση – Ελεύθερη απόδοση – Διασκευή: Θεόδωρος Τερζόπουλος
Μουσική: Παναγιώτης Βελιανίτης
Κοστούμια: Yiorgos Eleftheriades
Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος, Κωνσταντίνος Μπεθάνης
Εκτέλεση σκηνικής εγκατάστασης: Χαράλαμπος Τερζόπουλος
Υπεύθυνη παραγωγής: Μαρία Βογιατζή

Διανομή

Νόρα: Σοφία Χιλλ
Κρόγκσταντ: Τάσος Δήμας
Τόρβαλντ: Αντώνης Μυριαγκός

Σχόλια

Ο Michael Billington γράφει στη Guardian για τη Νόρα

Ο σπουδαίος κριτικός Michael Billington στο άρθρο του στη Guardian με τίτλο Triumph from tragedy: how Greece’s theatre roared out of a national crisis  γράφει τις εντυπώσεις του για το Ελληνικό θέατρο και τη ΝΟΡΑ στο Θέατρο Άττις.

«Η πρώτη μου στάση ήταν στο θέατρο Άττις, όπου δέκα χρόνια νωρίτερα είχα παρακολουθήσει μια εκπληκτική παράσταση σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου: το Alarme, βασισμένο στην αλληλογραφία μεταξύ της Ελισάβετ Α’ και της Μαρίας, βασίλισσας της Σκωτίας. Σε αυτή την επίσκεψη είδα μια προσαρμογή του Κουκλόσπιτου, με τον τίτλο Νόρα. Παραμένει ένα μυστήριο για μένα ο λόγος που αυτός ο σπουδαίος auteur είναι καταξιωμένος στη Ρωσία, την Κίνα, τη Γερμανία και τις ΗΠΑ, αλλά άγνωστος στη Βρετανία.

Όταν τον ρώτησα γιατί η δουλειά του δεν ταξίδεψε στη Βρετανία, μου απάντησε ότι δεν του ζητήθηκε ποτέ. Αν έπρεπε να περιγράψω το ύφος του, θα το χαρακτήριζα τελετουργικό μινιμαλισμό. Επηρεασμένος από το Bauhaus και έχοντας δουλέψει στο Βερολίνο, μεταφέρει την ουσία του κειμένου μέσα από τον λόγο και την κίνηση. Στη Νόρα, συμπυκνώνει το έργο του Ίψεν σε 70 λεπτά και τρία πρόσωπα: την ηρωίδα που είναι εγκλωβισμένη ανάμεσα σε δύο άνδρες, τον σύζυγό της Τόρβαλντ και τον εκβιαστή Κρόγκσταντ.

Ο Τερζόπουλος περιγράφει το έργο ως μία μάχη μεταξύ «του τρομαγμένου εγώ και του καταπιεσμένου αληθινού εαυτού» και αυτή η ουσιώδης σύγκρουση ενσαρκώνεται ευφυέστατα από τη Σοφία Χιλλ, που παίζει με κάθε ίνα της ύπαρξής της. Κάνει ακόμη και ζωντανή χρήση της χαίτης των μαλλιών της.  Ως η σύζυγος – κούκλα του Ίψεν ούρλιαζε στα αγγλικά «Σαμπουάν για μενα! Κοντίσιονερ για μένα!» σαν σύμβολο του υλισμού της. Στο τέλος, δραπετεύει από τον Τόρβαλντ και τον Κρόγκσταντ – που σε διάφορες στιγμές γραπώνουν το κορμί της – καθώς σέρνεται στο μπροστινό μέρος της σκηνής και βουτά με το κεφάλι από την άκρη της.

Αυτή ήταν η Νόρα της οποίας η μπουρζουαζίδικη επιφάνεια έκρυβε κάτι άγριο και βαθιά σεξουαλικό. Όταν είδα την Χιλλ να παίζει την Ελίζαμπεθ Α’ στο Alarme, είχε επενδύσει τον χαρακτήρα της με την ίδια σωματικότητα, γλιστρώντας πάνω στην σκηνή σαν φίδι. Για τη δύναμη αυτού του ρόλου και της Νόρας, θα έλεγα ότι η Χιλλ είναι μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς του κόσμου – φανταστείτε μια αιλουροειδή Billie Whitelaw – που της αξίζει να την γνωρίσουν πολύ πέρα από την Ελλάδα.»

Michael Billington, Guardian, March 2020